6.06.2012

Kålpudding för smidiga familjer och fattiga studenter

Ett av de recept jag gör mest och som är min absoluta storkoksfavorit är kålpudding. Lätt. Jag tycker att kåldolmar är bland det godaste som finns men eftersom det är så himla omständigt så är kålpudding i princip likvärdigt, går snabbare och är så enkelt att man hinner göra en kycklinggryta samtidigt - om man kan matplanera alltså. Och det kan ju jag. Typ.

Kålpudding för ett helt kompani 
20 snålportioner eller ~15 maffiga portioner (med mindre tillbehör)
  •  2 kg fläskfärs
  • 1,5-2 kg vitkål, hackad i typ 2*2 cm stora bitar eller lite mindre
  • 0,75 - 1 l. grädde
  • 6 tsk salt
  • 6 tsk timjan + ev. färsk timjan
  • 1,5 dl fryst persilja + lite extra
  • 6 krm svartpeppar
  • 5 ägg
Stek vitkål i smör, salta och peppra lite lätt. Blanda ihop grädde med alla kryddor, häll sedan över köttfärsen (du behöver en riiiiktigt stor skål, alternativt gigantisk gryta att blanda allt i - den du stekte vitkålen i till exempel!). När allt är ordentligt blandat kan du vispa ihop äggen och röra ner ordentligt i köttfärsen så det blandas väl. Häll upp i en jättestor eller flera lite mindre formar. Låt kålpuddingen ha party i ugnen i ungefär 45 - 60 min på 250 graders värme. Nu kommer det bli ooootroooligt mycket vätska i formen från färsen. Och då undrar ni säkert "Men vad ska jag gööööra med all vätska!?". Take a chillpill babe. Du ska blanda den med en snutt grädde och massa massa svamp - helst torkade trattkantareller eller blandsvamp om du är begåvad med en mor med svamptork. Är du inte det går det säkert bra med champinjoner med. Världens godaste sås!

Vill man göra mindre sats så är originalreceptet som följer;
  • 300 g. färs (jag tycker fläskfärs är godast men blandfärs funkar med)
  • 500-750 g. vitkål (i originalreceptet varvas dock kål i botten med köttfärs och toppas med kål)
  • 2 dl. grädde
  • 1 tsk. salt
  • 1 tsk. timjan torkad
  • 1 krm. svartpeppar
  •  0,5 dl persilja
  • 1 ägg
Perfekt att servera med lite sallad och grönkål, blomkål och svampsås, lättkokad sparris eller potatis för den som äter det. Lätt att variera och sååå gott! Okej allihop i inlevelserik, samstämmig kör nu; MUUUUUUUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar