7.04.2012

My body is A M A Z I N G !

Sommartider. Tiden då alla tjejer, oavsett kroppsform, någon gång får höra en negativ kommentar. Antingen är man för spinkig, eller för fet, eller för vältränad (du ser ju fan inte kvinnlig ut!) (nej och det gör inte du heller för en riktig man känner sig inte hotad av lite muskler på en tjej - tönt!), för slapp, för bred. För att inte tala om hur mycket vi tänker på bilringar som bildas när man sitter och böjer sig fram - även på de allra smalaste! - eller lår som väller över shortskanten när man sitter på stolen, bikinis som sitter illa och vad det nu kan vara. Komplex. Alla har vi dem, men vi kan alla välja att se bortom komplexen och älska oss själva för vad vi är! Första gången jag ÄLSKADE min kropp var när jag var au pair i Florida. Efter ett par månaders spring efter barn och regelbunden träning på gymmet började kroppen ta form, på ett positivt sätt. Där och då lärde jag mig att älska min kropp för den sjukt häftiga apparat den är. Oavsett hur mycket skit vi stoppar i den så trugar den vidare. Jag klarade av att springa, klättra, balansera två tjejer på varsin höft med någorlunda rak rygg. En var 1½, den andra 5 - bra bålstabilitet!

Men nog om mig! Nu till ER! Har ni tid, se båda dessa videos. De är sjukt roliga och så galet träffsäkra! Och förmodligen precis vad alla - tjejer som killar - behöver höra i den här utseendefixerade världen och tiden. För på sommaren är hetsen alltid som värst. Och egentligen vill jag vända mig bort från det där uttrycket att "alla är vi vackra!". För ja, jo det är vi ju. Men då har vi liksom låst fast oss vid utseendehetsen i alla fall. "Utseendet spelar inte roll, men det spelar ingen roll för du är vacker!" Himla logiskt det där. Kan vi inte bara nöja oss med att vi alla är fantastiska? Gör det bästa av det du har och det du är, med alla fina finesser, fantastiska egenskaper och den makalösa kropp du har som tar dig fram i vardagen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar